Jäkligt fin morgon

Utsikt från balkongen

Riktigt kanonväder nu på morgonen så jag bestämde mej för att sticka ut på en löptur idag igen. Vi kan väl säga att det är lite skillnad att vara ute och springa i Thailand och i Sverige. Hemma i brukar vi springa i ett färdigt löpspår med elljus som ligger avskiljt från resten av det jäktade samhället. Man stöter inte på många människor utom de som också är ute och springer och det är i stort sett ljudlöst. Du hör dina egna steg, din andning och kanske din musik om du har sån med dej. Möter du någon så nickar ni mot varann i någon sorts kollektiv förståelse. Han vet vad jag går igenom. Jag vet vad han går igenom. Det här är fan för jävligt. Jag håller på att dö här, ska jag verkligen dö i en löpintervall i Skatås? Båda vet om det. Inget snack, inga konstigheter.

Här är det lite skillnad. De enda som springer är i stort sett thaiboxare. Det ”vanliga folket” har inte tid, de måste se till att få mat på bordet. Här finns inga elljus, löpspår eller företagarpappor i tights. Här springer man på vägen. Det är inget konstigt med det, det är så man gör. Och du är långt ifrån ensam, bilen och lastbilar svishar förbi, folk bombarderar bakifrån på sina murderbikes, man springer förbi stånd, affärer, byggplatser, ja allt möjligt. Glöm att bara höra dej själv, du hör allt. Motorer, stekande mat, hammarslag, fåglar, grodor, allt.

Trots dessa stora skillnader så har båda sätten att springa sin charm och jag vet inte vilken av dem jag föredrar mest. Jag antar att 15 plusgrader i tights och tröja kommer före 35 plusgrader i stekande sol i bara thaishorts ibland. Men ibland kommer thailöpningen först den med. Bipolär?

kun dên ram mâi?

// Henke

~ av hipstart på augusti 24, 2010.

Kommentera

 
