Snail rolls

Kanelbullens dag. Jag fick tag på det näst bästa. Snail Rolls. Jag åkte iväg innan frukosten för att handla och för att fira en gammal, fin, svensk tradition; kanelbullens dag! Jag hade spanat in ett bageri som jag stannade till vid. Man får lite ta det man får här för café- och fikakulturen är inte riktigt lika utspridd härnere som hemma.

Snail roll

Det såg ut som kanel men vad det mörka var lyckades vi aldrig lista ut. Inuti bullen var det ljusa russin och nåt vaniljkrämsliknande. Den var tokgod och lika mättande. Kändes som att jag hade ätit en ballong typ. Jag fick verkligen kämpa i mej den sista biten men skam den som ger sej! På grund av den stora bullen så hoppade jag över lunchen och nu är jag svinigt hungrig. Börjar dra ihop sej för middag.

Later!

// Henke

~ av hipstart på oktober 4, 2010.

2 svar to “Snail rolls”

  1. Den ser verkligen ut som en kanelbulle. Men så gammal tror jag inte att traditionen är, faktiskt. I Skåne heter det ”kanelsnäcka” och det måste vara detsamma som ”snailroll”
    puss puss

    • Den är svingammal mamma, lätt 1000 år. Man har hittat fornlämningar runt Visby där de tros ha dyrkat kanelguden med bronssnäckor. De sprang runt nakna med bara en bronssnäcka på hövvet och det var ett jäkla röj. Det var helt klart mycket bättre förr.

      Efter lite googlande igår så verkar det skilja sej lite åt i degreceptet iallafall mellan så kallade ”cinnamon rolls” och ”snail rolls”. Men cinnamon rolls är nog inte detsamma som våra kanelbullar.

Kommentera

 
