De nyliberala?

Shane är inte så matliberal. Han är lite av en matfascist faktiskt. Det bör vara på ett visst sätt för att det ska vara bra. För mycket lajande över gränserna är inget han uppskattar. Inte så att han är rädd för att prova nya saker men dem ska falla inom ramen som han redan satt upp. Det här blev extra tydligt när vi var och åt ”Patongs best steak” igår. Shane älskar stek. Det är det bästa han vet.

Shane: impressed! Johan: I'm not impressed with his performance...

När man käkar steak så finns det vissa kriterier som måste uppfyllas. Stora ställen borgar för att de har råd att importera bra kött, något som är väldigt viktigt i en steak. En kedja är absolut inget hinder. Storlek är inte så viktigt. Kvalitet går före kvantitet. Det hela är en upplevelse och därför ska allt vara så bra som möjligt.

Jag har aldrig hört Shane prata så mycket om maten han åt innan. Nånsin. Det var nästan precis som att det var första gången han åt kött. Han såg mycket nöjd ut. Det var kul.

 

Jag fick tiramisu för första gången härnere. Här dog nästan jag. Den var jätte, jättegod. Precis som en efterrätt ska vara. Stor kvantitet och mycket smak. Det gör att man jag kan lassa in efterrätt hela tiden och uppnå en utdragen maximal njutning av smaken. Så mycket smak som möjligt på längsta möjliga tid. Det här var jättefel! Matfascisten slog till! Man ska äta långsamt så att man kan känna hur smakerna ändrar smak i munnen. Jag äter fel. Ha! I bow for no one! Jag tänker fortsätta äta på mitt sätt, det är skitbra! Sen när jag ätit upp och är svinnöjd så har de andra massa kvar vilket betyder att jag får i princip fritt talrum och kan hålla monolog. I like!

Mousse motherfucker!

Johans chokladmousse.  Det roligaste kontrasten under middagen igår valet av efterrätter. Som sagt så beställde jag tiramisu, väldigt vuxet med starka smaker och sprit i. Johan beställde kaffe och chokladmousse, också väldigt vuxet med kaffe efter maten. Mitt emot mej var det däremot Kalle Anka-cup. Shane beställde banana split och spelade i barnligan och tänkte på transformers medan jag och Johan diskuterade trender inom konsten och mode.

 

Superkväll!

~ av hipstart på oktober 24, 2010.

8 svar to “De nyliberala?”

  1. I Love Shane! 😀

  2. Men vad allt ser gott ut!!! Jag förstår att ni hade en helkväll.
    Trender inom konst och mode?? Ni kan få bli mina freelancekonsulter =)

  3. Mums! Hade gärna läst mer om inhemsk mat också ifall det är något ni äter 🙂

    • Det ska jag fixa, det har blivit en liten backlash på thaimatsfronten. Jag tror att vi alla tröttnat lite på det plus att jag själv går på mini-diet så det blir mycket tonfisk och ägg. Men jag ska styra upp något åt dej.

  4. Vilka är det som är barn här? ”Det viktigaste är att det är mycket, inte hur det smakar och att man äter det riktigt snabbt!”. Man skulle ju kunna mata er med sockrat tapetklister så hade ni varit nöjda. Bara det är mycket!

Kommentera

 
