Till Viktor

En önskan om thaimat kom upp. Det här åt vi ikäll.

Shanes grillade kyckling

Shanes signaturrätt nummer ett om man går efter vanligast beställda. Gott och lätt att beräkna energiinnehåll på ett ungefär iaf.

Kao kok ka pi

Dagens thailändskaste rätt; Kao kok ka pi. Kao betyder stekt ris och jag tror att kok betyder räka eller nåt sånt. Det är iaf stekt ris med räkpasta, som currypasta fast gjort på räkskal. Som en räkbuljong fast i trögare form.Till det serverades lite stekt kyckling i söt sojasås och en liten omelett med tillhörande gurka och ananas. Väldigt gott men också svårt att försöka lista ut energiinnehållet i en sådan. Därför äter jag inte thaimat lika ofta utan det blir mer och mer saker som jag lagar själv. Men jag trivs bra med det med.

 

Ska kräma ur det sista ur böckerna nu…

~ av hipstart på oktober 26, 2010.

3 svar to “Till Viktor”

  1. Hittade ett recept om någon vill prova hemma.

    http://www.gretchenspantry.com/recipe/fired-rice-with-shrimp-paste-khao-kluk-kapi.aspx

  2. Tack 😀 Jag blev lite förvånad att deras thaimat ändå ser så lik ut den vi får i Sverige, jag som alltid gått och tänkt att vi får ”svensk thaimat” här uppe – en trevlig överraskning!

    • Nädå, thaimaten hemma är bra. Den enda skillnaden som jag märkt är att såserna inte är lika oljiga här som hemma. Iaf på de (två tror jag) ställen jag käkat thaimat hemma i Göteborg. Det stekta riset är en favorit, detr gör dem mycket bra =)

Kommentera

 
