Fäktande filosofer

Leon Battista Alberti hålls för att vara en av de mer framstående renässansmännen. http://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Battista_Alberti
Man kan säga att han är epitetet av en renässansman; bildad inom massa yrken, social, gudfruktig och jag vetefan mer. I boken jag läser nu om 1400-talskonst så står det mycket om honom, han skrev jävla massa smarta saker, tyckte väldigt många då och det tycker väldigt många nu med. En sak jag fastnade för var däremot det här:
” Philosophers are not fencers”. Alltså, filosoferar är inga fäktare rakt översatt. Det har sin grund i att prästerna på 1400-talet höll alla predikningar på latin eftersom det var guds språk. Ingen kunde ju latin, förutom prästerna då, och de italienska prästerna kunde också åka på turné. Hur fett är inte det för övrigt? ”Kom igen grabbar, nu jävlar ska vi predika i varenda liten dammhåla i Storbrittanien. Vi ska åka kors och tvärs över det gudsförgätna medeltidstänkande höglandet och läsa skiten ur dem”. Eller?

Iaf, där mässade dem också på latin. För att då folk skulle fatta så fick de kommunicera med gester och rörelser och det är däri citatet har sin grund. Som präst ska man inte fäkta för mycket för man är faktiskt präst och inget annat och guds fromhet ska speglas genom hans rörelser och yada yada yada. Prästerna var lärda män som absilut inte kunde hålla på hur som helst. Vilket även kan härledas till: ”Du ska inte tro att du är nåt/gör dej inte till” eller liknande.
Och det är här jag blir förbannad. För det är sånt jävla skitsnack. Man kan väl få vara precis hur man vill för hur ska man annars ta sej någonstans?

Och ja, det är ett uttjatat ämne, fast oftast av folk som bashar tänket för att de är för rädda för att bryta normen. För ja, det är obehagligt att stå utanför samhället bara för att göra sin egen grej, att vara originell. Vi är alla vanemänniskor som mår bra av liknande saker var dag, vi, allihopa. Men jag blir så jävla trött på jante hit och madderfakking jante dit. Och de jag blir ännu tröttare på är de som säger att de inte berörs utav det men som ändå går klädda i samma nike wind runner-jacka, kör ful volvo och snusar lös. Folk som helt och totalt följer normen, i vilken klick de än tillhör.

För om man inte sticker ut hakan, klappar sej för bröstet och säger att ”jag ska fanimej fixa det här” hur ska man nånsin komma nånstans? Och vad bestämmer då att man gör sej till något man inte är? Om alla föds lika så är det ju betydligt mycket lättare att göra som alla andra för då har man inget att oroa sej för, man är ”med”. Men om man inte känner sej precis som alla andra så ska man inte vara sej själv utan då ska man helt plötsligt göra sej till för att passa in. Jag känner att jag börjar svamla iväg lite. MEN jag säger det, gör precis det du vill, var den du vill vara men du får vara redo att ta konsekvenserna.

Det är ensamt på toppen – därför att det inte finns några högre.
Du kommer att få blickar i ryggen – därför att du inte har några framför dej.
Folk kommer försöka trampa på dej – om inte för att själva komma högre så i alla fall för att själva få känna sej bättre.

Nog med det. Jag tänker nå toppen, jag tänker göra exakt det jag vill. För det har JAG blivit uppfostrad till. Jag vill vara den sista länken, räddaren, hjälten. För det, så får man va beredd på lite skit.

 

Nu jävlar ska det fäktas!

~ av hipstart på oktober 28, 2010.

2 svar to “Fäktande filosofer”

  1. Just det!!! Man ska gå sin egen väg och inte bry sig så himla mycket vad andra tycker. Oftast är de avundsjuka för att de själva inte gör det de vill – utan vad andra förväntar sig att de ska göra.
    Därför har jag illgrön kappa och skrikskära Doc Martens…
    Jag håller på dig!

  2. fan vad grym du är mamma!

Kommentera

 
