Ketosisisisis

Går på ketodiet nu. Mest för att prova. Min matlust har minskat ganska mycket de senaste dagarna när jag inte riktigt känt mej ”top notch”. Vilket medför en troligt viktnedgång. För de som inte vet vad en ketodiet är eller vad ketos är så kan det kort beskrivas som en kost utan kolhydrater.
Kroppen behöver inte kolhydrater för att fungera, det är en myt.
Kroppen behöver inte kolhydrater för att man ska orka träna, det är också en myt.

Glykogen (som utvinns ur kolhydrater) lagras in i musklerna för att de ska orka arbeta, men glykogen kan utvinnas ur protein också, det tar bara lite längre tid. Och om man inte planerar att träna samma musklergrupp samma eller nästa dag eller håller på med uthållighetsidrott så finns det egentligen ingen anledning att äta kolhydrater annat än för det allmänna välbefinnandet. Protein och fett behöver man däremot äta för det kan inte kroppen producera själv bara omvandla, det är betydligt krångligare och det har jag inte koll på riktigt…

Iaf så utvinns glykogen ur proteinet och när det händer så används inlagrat kroppsfett som ”bränsle” för den processen. Då hamnar kroppen i ketos som det kallas. När det här händer så bildas ammoniak som en biprodukt och som skeppas ur kroppen vilket kan leda till hyfsat äcklig svettlukt :p Men eftersom jag planerar att hålla mej inne och studera de närmsta dagarna så gör inte det så mycket, för mej iaf =)

Allting i kroppen byggs upp utav protein. Därför vill jag ha i mej mycket för att tappa så lite muskelmassa  som möjligt nu när jag varit stillasittande i några dagar. Det plus att jag inte orkar äta så mycket åt gången kan, förhoppningsvis, leda till att jag mest förbränner fett och inte så mycket muskler.

Fortfarande gäller dock ”kcal-in/ut-principen” det här är mer ett sätt att försöka kontrollera vad som förbränns…

~ av hipstart på november 3, 2010.

3 svar to “Ketosisisisis”

  1. Ja men det krävs ju att du håller på ett bra tag innan du hamnar i keto. Förövrigt kallar jag det bull att man inte behöver kolhydrater. Dom jävla studierna är ju gjorda på några jävla eskimåer i alaska som bara käkar fisk.

  2. Jag får säga att inte håller med på något utav dina båda påståenden…

  3. Dessutom har du missuppfattat inlägget. Jag prioriterar protein eftersom jag inte har sån stor matlust och då blir det ketodiet. Inte pga några magiska hälsofördelar.

Kommentera

 
