Peachy

Det finns en ganska så känd etisk fråga som lyder ungefär såhär: ”Är det någonsin okej att döda en för att rädda tio?” Jag vill ju instinktivt svara ”ja” men jag har aldrig riktigt kommit på något moraliskt försvarbart svar. Det skulle ju isåfall betyda att alla liv faktiskt inte har lika värde, vilket ju är grundvalarna i en fri stat; att alla människor har ett visst och samma värde. Så hur kan man då döda en individ för att rädda tio? Hur kan man försvara det?

Men jag vill nu säga att jag kommit på en lösning, den kräver däremot att vi håller oss inom kristendomen än så länge men det ska väl gå bra, det är ju faktiskt min blogg. Kristendomen bygger ju faktiskt på en snubbe som man dödade för att rädda andra. Jag tänker ju såklart på Jesus. Alla martyrer som dött för att rädda andra som sedan blivit helgon. De har också dött för att rädda många andra. Ha! Du har fel! Nope, följ med nu… Utan alla de här martyrer, helgonen och framförallt Jesus så hade inte kristendomen kunnat existera och således inte kunna rädda alla de människor som känner att de behöver räddning, och vägledning och allt vafan det heter, livets ord anyone?
Helt plötsligt blir det ju då okej att iaf dö för att rädda andra, men vi nöjer oss med det för tillfället, det är ju som sagt min blogg. Då kommer vi till nästa problem, är det inte en ond handling att döda? Jo, det får man väl säga men kan det fortfarande vara det om den som man dödar vill det, för att till exempel bli ett helgon? Nej, jag anser att intentionen på handlingen talar om för oss om den är ond eller god. Aktiv dödshjälp till exempel är en god handling enligt mej. Men är det inte fult att luras? Jo, men nånstans får man fan ge sej också. Jävla petitesser hela tiden, tror ni gud skulle kunna bygga världen med ett sånt jävla tjat? Det man inte vet har man inte ont av. Alltså, att döda någon för dennes egen skull och lura alla andra är en god handling och rättfärdigar på så sätt ”döda en för att rädda tio”. Hängde ni med?

För övrigt skulle jag vilja fira jul med Carola, det är nog jävligt speciellt. Lär va mycket action där. Eller de kanske flyger till Jerusalem och firar i nåt stentempel och inte alls är den flärd och krukkastning jag tänker mej. Fan då. Då tror jag att Loket är jävligt god att fira jul med. Mycket gött snack i den gubben och han lär bjuda på massa traditionell julmat blandat med helt tillskruvade grejer typ räksallad och sånt. Bingolotten i julklappen är ju given då!
Om jag nu av nån anledning inte skulle fira med min familj, om de alla bestämde sej för att dra till Jupiter eller nåt… Fast då hade jag nog valt ut några vänner istället, eller Faster Kia eller någon annan släkt eller. Fan!
Om alla jag känner skulle bestämma sej att åka till Jupiter säger vi och maxvikten på rymdraketen är nådd så jag får stanna kvar. Då hade jag velat fira jul med Loket. Vi skulle sitta i ringbrynja och tomteluva och äta revbensspjäll med räksallad och dricka massa julebärs och spela bingolotto. Men det får bli någon annan jul, den här ser jag fram emot att att spendera med min familj.

Så åk nu fan inte till Jupiter!

~ av hipstart på november 4, 2010.

Ett svar to “Peachy”

  1. Vad jag vet nu, så har vi inga planer på att resa till Jupiter. Det finns nog inte brunkål och skinka där!! Och absolut inga marsipangrisar!! =)
    I år ska vi fira jul hysteriskt!!
    Hälsar Julhitlern

Kommentera

 
