Ett öga. Ett öga. Mitt arbete för ett öga.

Nej, jag ska inte ge bort mitt öga till nån halvblind sate, men ni som kan er Shakespeare vet vad det anspelar på. Jag har ett öga för detaljer. Det är sant och jag tror att det kommer hjälpa mej mycket inför den stora inlämningen som jag har nu på måndag. Jag lägger ofta märke till småsaker som inte många andra i min närhet gör. Ibland kan det vara lite rainman-aktigt typ som varför det bara är fem pelare på ena sidan utfarten medan det bara är fyra på en andra sidan.

Ett färsk exempel jag har är ifrån igår när vi alla tre musketörer var på ett café för att få lite studerande gjort. I en soffa mitt framför ingången sitter en rundlagd amerikan eller australiensare i 50-års åldern ungefär. Långt lite grånande hår i nacklängd ungefär. En grå och ljusgrön kortärmad skjorta i något batikliknande mönster och ett par beiga shorts med sportsandaler till det. Ni kan tänka er en gammal 70-80-tals funkare ungefär. Efter ett tag så steg det in, eller nä, steg är fel ord, spatsera är bättre. Efter ett tag så spatserade det in en thailändsk dam på café. henne var det lite svårare att sätta ålder på men jag skulle gissa någonstans mellan 35 till 40. Hon hade höga klackar, kilklackar, och en typ av shortsdress (heter det så? Den var skuren och luftig som en klänning, men ihopsydd med shortsen så att de var en enhet) i mörk mörkblå med guldprickar på. Denna dam hade också en lång fläta ner till brösthöjd ungefär. Hon såg elegant ut men ändå lite bufflig.

Jag tänker inte så mycket mer på det och återgår till mina studier innan det här på alla sätt omaka paret går ut och röker ihop. Jag sket väl i det för jag hade annat att göra. Det jag däremot anmärkte på hos mina bordskamrater var att de kom tillbaks typ 20 minuter senare, hon nu med en vit ganska så stor vindjacka runt axlarna och en betydligt mer brötig fläta. Från att ha varit fint flätat med få hårstrån som hade undkommit flätans menande ordning så hade nu betydligt fler hårstrån lyckats slå sej fria och spretade lite hursom. De satte sej heller inte bredvid varandra som de hade gjort innan de gick ut. När jag lite buffligt och övermenande frågade mina bordskamrater ifall de hade brottats eller bara slagit en frivolt eller två på parkeringen så satt jag med fyra uttryckslös ögon stirrandes på mej. När jag förklarade vad som hade hänt och vad jag sett så svarade Shane:
”Hur fan kan du se allt sånt? jag såg inte ens när hon kom in…”

Ja, det är väl typ en superkraft jag har…

 

Coconut cream

Kakan var fin den med.

~ av hipstart på november 5, 2010.

4 svar to “Ett öga. Ett öga. Mitt arbete för ett öga.”

  1. Det är ditt morsarv =)

  2. Bra iaktaget, men det är klart det inte slogs… dom hade det säkert bara lite trevligt! =)

Kommentera

 
