Att gunga

Kommer ni ihåg när ni var små och gungade? Jag var egentligen rätt rädd för att gunga men det var samtidigt en sorts frihetskänsla. Att börja från det stora bildäcken och sen gå över till den lilla svarta plankliknande saken. När man stog upp och gungade på den, det var då det magiska hände. När du hade gungat fram hela vägen så kunde man hålla fast med händerna i repen/kedjorna och svinga fram fötterna på gungan ytterligare en bit högre. Det blev då som ett litet, litet fritt fall för fötterna på tillbakavägen innan gungan fångades upp av repen och det vanliga gungande kunde fortsätta. Detta lilla, lilla fritt fall skapade ett riktigt gött pirr i magen och det är det här jag söker efter i vardagen.

Och det får jag typ när jag målar, syr eller sjunger. Ett besvarat leende från en främling. När jag klarar någonting som kändes jäkligt svårbegripligt först, typ en skoluppgift eller arbetsuppgift. Att carva ner för en lång nerförsbacke utan att få översladd och ramla av. Att sätta en grym fint-teknik på thaiboxningen och skicka dem andra längs med repen. Och varje gång jag lyckats med nåt sånt här och får den känslan så tänker jag ofta tillbaks till ”den där gången jag gungade så högt med fötterna”.

~ av hipstart på december 1, 2010.

3 svar to “Att gunga”

  1. Jag kommer ihåg att du var så rädd för att gunga. Den lilla babygungan ville du absolut inte prova utan skrek i högan sky. Men det tog sig som sagt och så småningom var det fräckt att kunna stå och gunga. Johan däremot….

  2. HAHA, ja, han skulle prova allt med följd att mycket tid spenderades på barnakuten.
    Jag har lagt ut lite bilder på min blogg från Anders 19 år.

Kommentera

 
